Visutyön ensimmäisen työelämäjakson bloggaukset:
- K-Citymarket, Päivittäistavarakauppa,
kohderyhmänä kuluttaja-asiakkaat
kohderyhmänä kuluttaja-asiakkaat
Myymälä edestä
Asiakaskierto pääoven suunnasta
Sisäänkäynnin yhteydessä ohjeistukset ja käsidesit
.jpeg)
Paljon tarjouksia näkyvissä
.jpeg)
Meikkiosastoa, normaalisti käytetään A4 ja A5 lappuja tarjouksista

Löydöt ilmoitettu näin ja punaisilla hintalapuilla/poistuvat tuotteet
.jpeg)
Sisäänkäynnin käytävää
.jpeg)
Viimeinen käytäväväli sisäänkäynnin puolelta
.jpeg)
Pääkäytävää pääsisäänkäynnin puolelta
.jpeg)
Pääsisäänkäynnin puolelta kassaosastoa
.jpeg)
Pääsisäänkäynnin luota kassaosaston käytävää
Asiakaskierto 2.
.jpeg)
Myymälän toinen sisäänkäynti
.jpeg)
Ohjeistukset ja käsidesi
.jpeg)
Sisäänkäynnin jälkeen korit
.jpeg)
Heti oikealla puolella sisäänkäyntiä löytyy kukat
.jpeg)
Pääkäytävän esillepanopöytiä
.jpeg)
Tarjoukset ilmoitettu banderollilla
.jpeg)
Lisäksi hyllyillä on tarjoustuotteiden kohdalla A4-laput
.jpeg)
Löytyy myös A5 laput
.jpeg)
Kukat sisäänkäynnillä
.jpeg)
Kukat jatkuu astioiden päätyyn
.jpeg)
Tefal ja Fiskars kulma
.jpeg)
Tefal päädyn esillepano
.jpeg)
Fiskars pääty
.jpeg)
Ruoanvalmistusvälineiden esillepanopääty
.jpeg)
Pääkäytävän esillepanopöytää ja multalava sekä takana siemeniä
.jpeg)
Pääkäytävää
.jpeg)
Tekstiili ja Hemtex
.jpeg)
Käytävällä lavoja kun on Mammuttimarkkinat
.jpeg)
Pesuainepäädyt
.jpeg)
Pesuaineiden massaosasto
.jpeg)
Pesuainevälikkö
.jpeg)
Hyllypäädyt kassakäytävällä
.jpeg)
Kassakäytävä
- Pohjapiirrustus:
- Jokainen aamu aloitetaan normaalisti kuorman purulla ja tällöin tehdään samalla myös etuvedot hyllyihin, jotta näyttää siistimmältä. Tietyt tuotteet kuuluvat yleensä aina tiettyihin paikkoihin mutta välillä saat itse päättää miten esimerkiksi teet myyntipöydästä mahdollisimman houkuttelevan näköisen ja mitä siihen silloin voi laittaa. Yleensä näin saa tehdä kun tulee paljon uutta tavaraa eikä tuotteilla ole vielä merkitty hyllypaikkaa.
Tietyillä brändeillä saattaa olla oma esillepanija/visualisti ja he tulevat aina sovittuna päivänä käymään, heille jätetään tuotteet erikseen kaupan takatilaan.
Visualistin työnkuva on tehdä firman ohjeistuksen mukaan visuaalisesti firman näköinen esillepano. - Työtehtäviin kuuluu
-hyllytys
-varaston purku
-kuorman vastaanotto
-kuorman purku
-pumppukärryn käyttö
-eteenvedot ja myymälän siisteys
-kukkien kastelu
-esillepanot
-massan rakentaminen
-asiakaspalvelu
-omasta osastosta vastaaminen
-tuotteiden riittävyys
-hinnanmuutokset
-pda:n käyttö
-kassareservi
-valvojan vuorot
-varastovuorot
-hyllykarttojen teko
Myymälässä on eri nimisiä esillepano alueita kuten:
- Sesonkialue
- Esillepanopöydät
- Markkinapöytä 1 ja 2 (portaat)
- Hyllypäädyt
Esillepano alueille on ketjun sisällä määrätty mitkä tuotteet tulevat mihinkin esillepanoon.
Ammattisanastoa:
Rullakko: Metallinen korkea kärry, jossa säilytetään/tuodaan tavaroita myymälään
Pumppu: Käytetään suurien tuotteiden ja lavojen siirtämiseen.
Kuorma: Tavarat, jotka tuodaan myymälään.
Sesonkialueella Hirsipuut, Valaistus: myymälän loisteputket katossa, kalusteet kyseisellä alueella: muovilaatikot ja lavat=lavojen päällä muovilaatikot tarvittaessa Kuorma: Tavarat, jotka tuodaan myymälään.
Sesonki: Vuodenajan mukaan vaihtuva osasto. Esim jouluna joulutuotteita.
Hyllykartta: Kaava, jolla asetat tuotteet oikeille paikoilleen.
Brändi: Tuote, tuotemerkki
Massa: Massa voi olla esim joulu aiheinen pöytä, jossa on paljon joulu aiheista "krääsää".
Valikoima: Samaan käyttötarkoitukseen myytävien tuotteiden määrä.
Symppis, Kapula, PDA (Personal Digital Assistant): Pieni kämmentietokone, jolla voi tarkistaa tuotteiden hintoja, määriä ja luoda tuotteille hintalappuja.
Kemppari: Kemikaali/Siivous osasto
Hämähäkki/Spider hälytin: Hälytin, joka laitetaan kalliisiin tavaroihin (Se on hieman hämähäkin muotoinen, joten siitä nimi)
Tarra: Hälytin tarran muodossa
Etuveto: Kun vedät tuotteita eteenpäin, jotta asiakas näkee ja ylettää niihin paremmin.
Käyttöyhteystuote: Kun asiakas ostaa esim. led valot, hän voi tarvita siihen patterit.
Hirsipuu: Metallinen hirsipuun näköinen teline, johon voit ripustaa Esim. tarjous julisteen.
Moduuli: Seinäpala, johon kiinnitetään hylly tai piikki.
Huppu: Punainen kangashuppu laitetaan 4 päällekkäisen kuormalavan päälle (tästä saadaan massaan lisää pöytiä)
Pääty: Hyllyjen pääty, joskus päätyihin on määrätty omat tuotteet tietyiksi ajaksi laitettavaksi, mutta usein saa itse päättää miten päädystä saa siistin ja mitä siihen voi laittaa
Häkki: Metallinen häkkimäinen kaluste joka toimii pöydän tavoin pienemmille tavaroille, pysyvät siinä järjestyksessä paremmin
Hämähäkki/Spider hälytin: Hälytin, joka laitetaan kalliisiin tavaroihin (Se on hieman hämähäkin muotoinen, joten siitä nimi)
Tarra: Hälytin tarran muodossa
Etuveto: Kun vedät tuotteita eteenpäin, jotta asiakas näkee ja ylettää niihin paremmin.
Käyttöyhteystuote: Kun asiakas ostaa esim. led valot, hän voi tarvita siihen patterit.
Hirsipuu: Metallinen hirsipuun näköinen teline, johon voit ripustaa Esim. tarjous julisteen.
Moduuli: Seinäpala, johon kiinnitetään hylly tai piikki.
Huppu: Punainen kangashuppu laitetaan 4 päällekkäisen kuormalavan päälle (tästä saadaan massaan lisää pöytiä)
Pääty: Hyllyjen pääty, joskus päätyihin on määrätty omat tuotteet tietyiksi ajaksi laitettavaksi, mutta usein saa itse päättää miten päädystä saa siistin ja mitä siihen voi laittaa
Häkki: Metallinen häkkimäinen kaluste joka toimii pöydän tavoin pienemmille tavaroille, pysyvät siinä järjestyksessä paremmin
Massa Hirsipuut ja A2 julisteet tangossa S-koukulla, Valaistus: myymälän loisteputket katossa, kalusteet kyseisellä alueella: muovilaatikot ja lavat=lavojen päällä muovilaatikot
Sisäänkäyntiin Hirsipuu, Valaistus: myymälän loisteputket katossa, kalusteet kyseisellä alueella: valkoiset pöydät jossa 2 tasoa ja/tai portaat
Alueet eroavat toisistaan kategorioiden ja kokonsa puolesta.
Alueita saatetaan muuttaa tulevan tavaran sekä varaston tavaramäärästä riippuen tai jos jokin kampanja alkaa
- Kampanjaesillepanot eroavat tavallisesta arjesta siten että tuotteita on tilattu paljon enemmän kuin normaalisti, joten ne laitetaan yleensä esille massoittain. Kuormalavat toimivat pöytinä jotta saadaan enemmän tavaraa esille, tai tuodaan häkkejä lisäksi tai tyhjennetään hyllynpääty hyllyihin jossa vähän tavaraa ja lisätään kampanjatuotteita.
Myymälän layout saattaa myös muuttua siten että tietyissä kampanjoissa laitetaan lavoja myös käytäville ja koko myymälässä on enemmän tavaraa sekä tarjouslappuja.
Henkilöstön pukeutumisessa ei tapahdu muuta muutosta kuin
Mammuttimarkkinoilla, silloin puetaan pinkki mammutti T-paita ja kirkas keltainen liivi sekä työhousut. - Jokainen vastaa omasta osastostaan mutta myös muiden osastoista ja yhteyttä pidetään sisäisellä puhelimella jos esimerkiksi tarvitaan tarkempaa tietoa mitä itse ei osaa vastata asiakkaalle. Lähtökohtaisesti yritetään pysyä omillaan niissä tiedoissa jotka saa itse omalta osastolta selvitettyä. (Esim. joillain osastoilla on hiukan eri järjestelmät tuotteiden tuloutuksen kannalta, tällöin luultavasti helpompaa soittaa tälle osastolle suoraan että saisi tämän osaston myyjän paikalle. Näin kaikki säästävät aikaa)
- Millaista jätettä myymälässä syntyy? Ja kuinka se kierrätetään?
Pahvia ja muovia enimmäkseen, jätepuristimet erikseen kaupan takatilassa. - Kuinka yrityksessi on ottanut huomioon hiilijalanjäljen pienentämisen
Hiilijalanjälki hyvitetty -tuotteiden valmistuksessa syntynyt hiilikuorma hyvitetään hiilijalanjälkihyvityksellä eli istuttamalla uutta metsää
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti